Köp- och leveransvillkor nedan samt:  Integritetspolicy för Källhagens Gård och webbutiken För Hästen (uppdaterad 20 jan 2021)

Leveransvillkor:

Så här beställer man:
Om du läser detta på kallhagensgard.se, så beställer du dina produkter genom vår webbutik “För hästen” genom att klicka på knappen “webbutik” eller länk med “köp”.  Du anger om du vill hämta på vårt lager i Hemfosa, få leverans med DHL Servicepoint eller få det utkört av oss inom Nynäshamn, Haninge, Tyresö, Sickla, Södertälje (utökas kontinuerligt) i första hand tillsammans med St Hippolyt foderleveranser. Läs mer under Foderleveranser.

Så här fungerar frakt och leverans:
Du anger i beställningen, vid kassan vilken leverans du önskar.
Normalt är leveranstiden för DHL Servicepoint (lokalt utlämningsställe) ca 3-7 arbetsdagar, om varorna finns på vårt lager. DHL hämtar här tisdagar och torsdagar. Skulle varan vara slut i lager meddelas du detta antingen direkt vid beställning eller via mail från oss. Fodersäckar* sänds bara i hel- och halvpall, hinkar/kurer upp till 10 kg går att skicka med DHL Servicepoint. OBS! Från 2024 skickar vi inte ut enstaka säckar med DHL längre. Enbart lokal utkörning i Stockholm, undantag kan göras men ni får då kontakta oss för varje order för fraktkostnad.
Halv- och helpallar (St Hippolyt och Agrobs) skickar vi fortfarande fraktfritt, kontakta oss för mer info och offert.
*Läs mer under Foderleveranser.

Avhämtning på vårt lager/butik i Hemfosa: Hämta dina varor själv, öppettider enligt överenskommelse (se hemsida), se här, ange i din order i webbutiken, maila info@kallhagensgard.se eller sms:a 0708-742385. Kontant- kort- eller fakturabetalning enligt överenskommelse
Lokal frakt: Bara inom Stor-Stockholm 99kr upp till 50kg, 169kr 50-100kg
Lokal frakt fri utkörning Gäller bara återkommande kunder för St Hippolyt o Essential foder i Södra Stockholm (Haninge, Nynäshamn, Tyresö, Sickla, Södertälje). Prel.schema på hemsidan. Fri fraktkod behövs, alt. skriv hämta själv samt leveransadress i övrig info. Vi samlar ihop och kör till flera kunder samlat. Läs mer under Foderleveranser.
DHL Service Point: Våra frakter ligger från 89kr beroende på vikt och skrymme när Thermohinken eller andra skrymmande produkter ingår kostar frakten 169:-, inklusive moms. Fodersäckar (Agrobs, St Hippolyt) sänds som regel bara i hel- och halvpall (helpall=fraktfritt), hinkar/kurer upp till 10 kg går att skicka med DHL Servicepoint. Läs mer under Foderleveranser. OBS! Från 2024 skickar vi inte ut enstaka säckar med DHL längre. Enbart lokal utkörning i Stockholm, undantag kan göras men ni får då kontakta oss för varje order för fraktkostnad. Halv- och helpallar (St Hippolyt och Agrobs) skickar vi fortfarande fraktfritt, kontakta oss för mer info och offert.
Leverans Mink Horse  Deras varor skickas oftast separat från lager i Danmark ingen extra frakt tillkommer när du beställer tillsammans med andra varor. Beställer du endast produkter från Mink betalar du 99:- i frakt inklusive moms.

Så här betalar du dina varor:
Leveranser med utkörning i kommuner runt Stockholm: Du kan antingen betala i förskott genom att betala in på plusgiro alternativt swish, kontant eller med kort vid leverans kan gå (bara enligt överenskommelse innan leverans). Återkommande kunder kan betala mot faktura på 10 dagar (ej webbutikens faktura). Särskild överenskommelse för lokala kunders fakturahantering.
Webshoporder betalas via Swish,  Paypal (konto alt kort Mastercard, Visa, American Express), Billmate kort (Mastercard, Visa) Billmate Faktura (14 dagar netto), via webbutiken. Se mer under punk 3. Betalningsvillkor nedan.

 

Köpevillkor

1.Priser
Samtliga priser på Källhagens Gårds och webbutiken För Hästens sidor är inklusive moms. Eventuell frakt, faktura och efterkravssavgift tillkommer beroende på vilket leveranssätt/betalsätt som valts. Priserna uppdateras löpande och meddelas inte på annat sätt än på sidan. Priset som gällde vid beställningen och är ordererkänt gäller, dock förbehåller vi oss rätten att inte ta emot order vid slutsålt lager. Vi meddelar förstås kunden detta i sådana fall. Det framgår i webbutiken om varan går att reservera (restnotera) om den är slut i lager.

2.Beställning
Alla beställningar sker via webbutiken forhasten.se, alternativt mail till info@kallhagensgard.se. Mailet ska innehålla fullständigt namn, adress, telefonnummer. Beställaren måste vara över 18 år.
Varor skickas till den adress som du angivit efter inkommen betalning.

3. Betalningssätt och villkor
När du gör en beställning hos oss får du ett ordererkännande via mail inom 1 dygn. Kontrollera att allt stämmer, om inte kontakta oss omgående. Vi skickar/levererar normalt dina varor inom 1-4 dygn efter mottagen betalning. Vi tar emot och levererar alla beställningar i den ordning de kommer in till oss.
Du har möjlighet att välja mellan olika betalningssätt:

Swish (manuell): När du beställt din vara och gått igenom kassa får du en bekräftelse till den mailadress du angivit (kolla även skräpposten) Där står vilket mobilnummer du ska betala till. När summan inkommit  levereras dina varor enligt överenskommelse.
Billmate Swish (automatisk)
Billmate Kort: Betala med säkra Billmate kort i webbutiken, Billmate tar Visa & Mastercard
Billmate faktura: 14 dagar netto via Billmate´s säkra betalningar direkt i kassan en fakturaavgift på 45:- tillkommer.
Billmate Delbetalning: Vi kan vi erbjuda dig möjligheten att delbetala ditt köp med Billmate delbetalning för order över 4.000kr. Du väljer själv om du vill lägga delbetalning på 3, 6 eller 12 månader. Givetvis går det även att betala hela summan eller en större del av den inom avtalsperioden utan extra kostnader. För att kunna välja delbetalning måste du vara över 18 år, vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som görs i samband med köpet. Avierna skickas via post.
Paypal konto/kortbetalning: Betala säkert via Paypal i webbutiken, du väljer kortbetalning eller Paypal konto. Ett mycket säkert betalningsatlernativ. Paypal tar Visa, Mastercard och American Express.
Faktura från oss lokala kunder: Fakturaavgift 15kr tillkommer.

Vid lokala leveranser:
Kort eller Swish:
Vi tar inte betalt vid utkörning utan allt ska vara betalt i förväg via weborder eller faktureras se nedan.
Faktura: Källhagens Gård kan erbjuda faktura till återkommande foderkunder (St Hippolyt) som använder leveransätt “lokal utkörning”, sedvanlig kreditprövning, 10 dagar netto. Fakturaavgift 15kr. Påminnelseavgift 50:- samt dröjsmålsränta med 24% tillkommer vid sen betalning.

4. Reklamation av vara
Vid hantering av reklamationer tillämpas Konsumentköplagen. För att läsa om vilka regler som gäller inom ramen för denna lag, gå till www.konsumentverket.se

Vid en reklamation kontaktar du oss så snart du upptäcker felet, använd vårt Returformulär. När vi fått varan och reklamationen blivit godkänd, skickar vi dig en ny vara plus ersättning för frakten eller så återbetalar vi dig vad du lagt ut för varan plus ersättning för frakten.

Om du upptäcker skador på ditt paket redan vid utlämningstillfället, så anmäl detta direkt till ditt paketutlämningsställe.

Om det är en reklamation på grund av skadad vara eller att Källhagens Gård / Webbutiken För hästen har skickat fel vara står vi för alla kostnader. Om varan är fraktskadad måste transportören meddelas vid mottagandet. Tag foto och maila till reklamation@forhasten.se inom 7 dagar från mottagandet. Vi sänder mail med godkännande och retursedel för returfrakten som inväntas innan retur.

5. Retur eller byte av vara
Som privatperson när du handlar på internet har du rätt att ångra ditt köp och returnera varan inom 14 kalenderdagar från mottagandet. Du kan då byta till annan vara eller få pengarna tillbaka.  Använd vårt Returformulär om du vill ångra ditt köp och för eventuell retur, invänta vidare instruktion från oss innan du sänder tillbaka varan.

Vid retur eller byte av varor betalar du returfrakten. För att ångerrätten ska gälla måste varan returneras i ursprunglig skick, i originalförpackning, oanvänd och den får inte vara skadad på något sätt. Tidigare frakt- eller övrig avgift betalas inte tillbaka. Återbetalning sker inom 30 dagar efter mottagen retur. Innan retur sker måste du invänta vårt godkännande via mail och ett returnummer, använd vårt Returformulär , där skriver du även om du vill byta till annan vara så att vi kan reservera den nya till dig, risken finns annars att varan tar slut innan vi har tagit emot ditt paket. Du betalar returfrakten vid byte av vara. Så fort vi har tagit emot returen skickar vi den nya varan till dig förutsatt att den finns i lager, frakt tillkommer för att sända ut den nya varan.

OBS! Öppet köp eller ångerrätt gäller ej REA/OUTLET-varor eller foder som enbart kan returneras i vissa fall enligt överenskommelse.

Transportansvar
För att vara säker på att enheten når oss, rekommenderar vi att du väljer ett spårbart fraktsätt, då det ligger på ditt ansvar att paketet når oss.
Vi ansvarar inte för eventuella förluster och/eller skador som kan uppkomma på varan under transporten.

6. Ansvar
Du är ensam ansvarig att de uppgifter du lämnar är korrekta. Du måste vara minst 18 år för att få handla hos oss. Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning av vissa varor. Läs mer under punkt 1.

7. Returadress
Källhagens Gård (i Hemfosa), Källhagsvägen 8, 137 93 Tungelsta, Sverige

8. Återbetalningar
Eventuella återbetalningar görs i första hand till ditt bankkonto, bankgiro, personkonto eller plusgirokonto som ska vara korrekt ifyllt i Returformulär. Återbetalning sker inom 30 dagar från att vi mottagit och godkänt din retur.

9. Ej utlösta varor
Om du beställt en vara av oss och sedan väljer att inte hämta ut varan debiteras du för de utlägg vi gjort för frakt och returfrakt samt eventuell efterkravsavgift, minst 250:-. Ej uthämtad försändelse betraktas inte som utnyttjande av ångerrätten. Betalning skall ske enligt sänd faktura inom 10 dagar från fakturadatum

10. Produktinformation
Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna hemsida. Vi kan inte garantera att webbsidans bilder exakt återger varans utseende och färg. Vi förbehåller oss rätten att ändra i produkttext om fel skulle uppstå.

Utgår   Varan försvinner efter slutförsäljning och vi får inte in den på lager igen.
Slut i lager:  Om en produkt står som Slut i lager, innebär det att vi kommer att få in varan igen. Normalt inom 2 veckor om inget står. (gäller det vi lagerför själv ej Mink som uppdateras kontinuerligt när det tar slut eller kommer in) reservation för att det inte alltid stämmer till 100%, vi gör så gott vi kan.
Håll utkik på vår webbutik  för att hålla dig uppdaterad om produktens lagerstatus. Har produkten varit slut länge annonserar vi även på Facebook när den finns inne igen.
Vissa varor lagerhålls inte hos oss utan sänds direkt från fabrikanten, ingen extra fraktavgift tillkommer, snarare lägre frakt då vi på detta viset håller både våra och kundens kostnader nere.

11. Pris och Sortimentsförändringar
Vi förbehåller oss rätten att justera priser, bilder och eventuella pris eller tryckfel. Alla priser är angivna i svenska kronor inklusive 25% moms (kosttillskott 12%). Frakt- och eventuell efterkravsavgift tillkommer. Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning av produkter, se ovan.